Najczęściej pojawiającą się przy ubezpieczaniu ładunków w transporcie wątpliwością jest pytanie o sens zawierania tego typu ubezpieczenia w sytuacji, kiedy zgodnie z większością umów transportowych to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za stan ładunku. Dodatkowe zabezpieczanie się na wypadek szkód powstałych w przewożonym mieniu wydaje się w tej sytuacji zbędnym wydatkiem.
Owszem, odpowiedzialność przewoźnika jest bardzo szeroka. Obejmuje okres od chwili przyjęcia ładunku do transportu aż do momentu jego wydania odbiorcy. Ale nie jest to odpowiedzialność bezwzględna i nieograniczona. Przewoźnik może się od niej uwolnić, jeżeli udowodni, że dołożył należytej staranności, a szkoda powstała w wyniku okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności. Poza tym dochodzenie roszczeń bezpośrednio wobec przewoźnika jest procesem dość skomplikowanym proceduralnie i najczęściej długotrwałym (często trwa miesiące, a nawet lata).
Posiadanie polisy daje w tej sytuacji możliwość alternatywnego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od ubezpieczyciela, a w tym przypadku procedura jest dużo szybsza i wymaga mniejszego zaangażowania ze strony ubezpieczonej firmy. Zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia towarzystwo ma 30 dni na wypłatę odszkodowania od dnia skompletowania pełnej dokumentacji dotyczącej szkody.
Polisa może poza tym "pokryć" te ryzyka, za które przewoźnik z zasady nie odpowiada oraz zabezpieczyć przewozy organizowane przez firmę we własnym zakresie.
Przedmiot ubezpieczenia
Ubezpieczeniem mienia w transporcie można objąć większość wysyłanych towarów, z wyjątkiem papierów wartościowych, wartości pieniężnych, metali i kamieni szlachetnych, towarów niebezpiecznych, których transport jest zabroniony i żywych zwierząt.
Zakres ubezpieczennia
Towarzystwo odpowiada za szkody polegające na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia wskutek nasępujących zdarzeń:
- pożaru, wybuchu, uderzenia pioruna, huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, lawiny, zapadania i osuwania się ziemi, upadku statku powietrznego
- wypadku, jakiemu uległ środek transportu
- kradzieży z włamaniem i rabunku (dokonanego lub usiłowanego)
Ochronie nie podlegają jednak przewozy z budynku do budynku położonego na tym samym gruncie i z lokalu do lokalu położonego w tym samym budynku.
Okres ubezpieczenia
Ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się z chwilą zakończenia załadunku i rozpoczęcia przewozu, a kończy w momencie jego zakończenia, ale przed rozpoczęciem wyładunku w miejscu przeznaczenia, zawsze określonym w umowie ubezpieczenia.
Polisa może mieć charakter obrotowy. Obejmuje wówczas wszystkie przewozy dokonywane w określonym czasie.
Wyłączenia odpowiedzialności
Najczęstsze sytuacje, w których ubezpieczyciel mimo zawartego ubezpieczenia nie ponosi odpowiedzialności za przewożone towary to:
- ubytki powstałe wskutek naturalnego zużycia ubezpieczonego mienia
- ubytki polegające na utracie wagi lub objętości w granicach obowiązujących norm ubytku naturalnego
- wypadki środków transportu spowodowane ich złym stanem technicznym lub stanem upojenia alkoholowego czy narkotycznego prowadzącego
- niewłaściwe, tj. niezgodne z obowiązującymi normami, załadowanie lub opakowanie przewożonego mienia
|