Swoje szacunki oprzyj na danych dotyczących konkretnego rynku
- jeżeli zamierzasz produkować okna i to głównie na rynek lokalny,
musisz poszukać wielkości dotyczących miejscowego rynku budowlanego
- wartości produkcji okien obecnie i prognozowane wielkości na lata przyszłe.
Następnie powinieneś starać się oszacować twój udział w rynku na poszczególne
lata. Możesz także próbować szacować wielkości kontraktów,
jakie możesz zawrzeć w najbliższych latach. Ale pamiętaj, że wolniejszy od
przewidywanego wzrost całego rynku może znacznie skorygować w dół
przewidywania dotyczące przychodów twojej firmy.
Koszty
Podziel je na stałe (które firma będzie ponosić co miesiąc, bez względu na
to czy cokolwiek sprzeda) oraz zmienne (uzależnione od obrotu). Stałe będą związane
z utrzymaniem biura, zakładu, większością pensji pracowników, niektórymi podatkami
i opłatami. Zmienne będą funkcją wielkości produkcji czy obrotów firmy. Tak
jak dla poszczególnych asortymentów szacowałeś przychody tak teraz musisz określić
koszty związanych z nimi surowców i materiałów, pracy. Załóż pewien margines
strat i ubytków. Nie zapomnij o wydatkach na transport, promocję i reklamę,
a także formalno-prawnych kosztów założenia i funkcjonowania firmy.
Majątek
Prosty bilans przedsiębiorstwa musi uwzględniać jego wyposażenie. Za każdym
razem określ wartość konkretnej pozycji. Skup się na majątku trwałym: prawach,
licencjach, patentach, nieruchomościach, maszynach, środkach transportu. Majątek
obrotowy oszacujesz na podstawie wielkości sprzedaży.
Kapitał
Teraz sprawa najważniejsza. Jeżeli od wartości potrzebnego majątku odejmiesz
swoje własne fundusze, otrzymasz kwotę, której ci brakuje. Jeżeli będzie ona
względnie niewielka (nominalnie i w stosunku do twojego własnego wkładu) możesz
zwrócić się do banku o kredyt. Jeżeli jednak firma wymaga naprawdę dużego
kapitału, powinieneś rozważyć czy nie wejść z kimś w spółkę.
Koszty finansowe i amortyzacja
Struktura kapitałowa da ci odpowiedź, jakiej wysokości kredyty musisz zaciągnąć
i ile zapłacisz od nich odsetek. Amortyzacja to efekt zużywania się (technicznego i moralnego) majątku trwałego.
Odpisy amortyzacyjne powinny zapewnić firmie odbudowę traconych zasobów. Z punktu
widzenia firmy amortyzacja jest całkiem pożądanym kosztem; nie wymaga bowiem
ponoszenia wydatków, a obniża podstawę opodatkowania i tym samym umożliwia płacenie
niższych podatków.
Przepływy pieniężne
Rachunek przepływów gotówkowych (cash flow) pozwoli ci ocenić ile pieniędzy
do firmy trzeba włożyć i ile przyniesie ona z powrotem.
Z plusem ujmujesz: wniesiony kapitał, zaciągnięte kredyty i pożyczki, wyemitowane
dłużne papiery wartościowe, wszelkie przychody i zyski nadzwyczajne.
Natomiast z minusem: wypłaty dla właścicieli zmniejszające kapitał, spłaty
kredytów i pożyczek, wykup dłużnych papierów wartościowych, wszelkie koszty
z wyjątkiem amortyzacji.
W poszczególnych okresach powyższe saldo może być ujemne, ale narastająco
musi być dodatnie.
Wycena
Najczęściej na podstawie przepływów pieniężnych wylicza się wartość firmy.
W tych metodach wartość firmy to suma jej zdyskontowanych (tzn. pomniejszonych
im bardziej odsunięte w czasie) przepływów pieniężnych netto.
|