To że jest tak dużo różnych środków reklamowych wynika z faktu, że każdy z nich ma nieco inne zastosowania, a także swoje zalety i
wady. Postaramy się pod tym kątem scharakteryzować każde medium reklamowe.
Książki telefoniczne
Reklama na stronach książek telefonicznych to jedna z prostszych, ale też dosyć skuteczna forma promocji. Najlepiej sprawdza się w
przypadku firm, które działają lokalnie, dostarczają produkty i usługi, po które sięga się od czasu do czasu i takich, które nie mają zbyt
licznej konkurencji.
Do zalet tej formy reklamy należy zaliczyć trwałość nośnika (ogłaszasz się raz na rok), dosyć niskę cenę i dobrą skuteczność.
Wady to pewne zaszeregowanie (wszystkie podmioty w danej kategorii są mimo wszystko podobne - są wyliczane w jednym rządku, ich reklamy są
standardowe) i także trwałość nośnika - jeżeli po pół roku zmienisz profil firmy z pizzeri na warsztat mechaniczny to nadal będziesz
otrzymywał telefony z zamówieniami pizzy.
Skuteczność reklamy na żółtych stronach zależy w dużej mierze od treści i formy ogłoszenia jakie zamieścisz. Powinno ono jak najlepiej
charakteryzować to co robisz, być zwięzłe i odróżniać się od ogłoszeń innych firm.
Reklama prasowa
Kolejna z form dedykowanym małym firmom. Przy czym, w tym medium dosyć widoczna jest specjalizacja, wystarczy spojrzeć na dowolne
wydanie gazety, a zobaczymy, że firmy jednych branż są tam reprezentowane licznie, a innych nie ma w ogóle.
Zalety reklamy prasowej to przede wszystkim szerokie oddziaływanie (dużo ludzi regularnie czyta gazety) i wysoka skuteczność
w odniesieniu do określonych dóbr
(niektórzy kupują gazety dla samych ogłoszeń, np. szukając pracy, czy mieszkania).
Wadami są mała trwałość (po przeczytaniu gazety codziennej z reguły do niej nie wracamy) i nie zawsze dobra jakość papieru i druku.
Z reklamą gazetową łączy się często reklamę w magazynach. Jednakże różnice między nimi są znaczne. Wystarczy spojrzeć na
powyżej wymieniowe wady i zalety reklamy w gazetach, dojdziemy do wniosku, że nie przystają one do magazynów. Mimo, że reklama
w tych drugich jest dużo droższa to jest także bardziej trwała, a także istnieje możliwość dosyć selektywnego kierowania kampanii.
Poczta
Reklamowanie się za pomocą zwykłej poczty traci ostatnio na znaczeniu na rzecz chociażby poczty elektronicznej, ale jednak nadal
ma kilka zalet.
Przede wszystkim ma charakter fizyczny - wysłany list ma charakter materialny, można na nim złożyć odręczny podpis (który lepiej
wygląda niż podpis pod korespondencją e-mailową). W porównaniu do reklamy w środkach masowego przekazu, reklama pocztowa jest
dużo bardziej bezpośrednia i trafna, ale też występuje większe ryzyko zniechęcenia klienta.
Internet
Największą zaletą reklamy internetowej jest jej interaktywność (odbiorca może kliknąć na banner, wypełnić mini ankietę) oraz łatwość
przekierowania klienta na strony reklamodawcy, gdzie już może dowiedzieć się wszystkiego o interesującym go produkcie lub usłudze.
Uważa się, że oprócz kampanii reklamowych w internecie, firma najlepiej prezentuje się poprzez swoją stroną.
Co powinno się znaleźć na stronie firmowej i jak uczynić ją atrakcyjną dla użytkowników przeczytasz na naszych
stronach. |