www.elfin.pl
portal finansowy


2 maja 2024

Media reklamowe

To że jest tak dużo różnych środków reklamowych wynika z faktu, że każdy z nich ma nieco inne zastosowania, a także swoje zalety i wady. Postaramy się pod tym kątem scharakteryzować każde medium reklamowe.

Książki telefoniczne

Reklama na stronach książek telefonicznych to jedna z prostszych, ale też dosyć skuteczna forma promocji. Najlepiej sprawdza się w przypadku firm, które działają lokalnie, dostarczają produkty i usługi, po które sięga się od czasu do czasu i takich, które nie mają zbyt licznej konkurencji.

Do zalet tej formy reklamy należy zaliczyć trwałość nośnika (ogłaszasz się raz na rok), dosyć niskę cenę i dobrą skuteczność.

Wady to pewne zaszeregowanie (wszystkie podmioty w danej kategorii są mimo wszystko podobne - są wyliczane w jednym rządku, ich reklamy są standardowe) i także trwałość nośnika - jeżeli po pół roku zmienisz profil firmy z pizzeri na warsztat mechaniczny to nadal będziesz otrzymywał telefony z zamówieniami pizzy.

Skuteczność reklamy na żółtych stronach zależy w dużej mierze od treści i formy ogłoszenia jakie zamieścisz. Powinno ono jak najlepiej charakteryzować to co robisz, być zwięzłe i odróżniać się od ogłoszeń innych firm.

Reklama prasowa

Kolejna z form dedykowanym małym firmom. Przy czym, w tym medium dosyć widoczna jest specjalizacja, wystarczy spojrzeć na dowolne wydanie gazety, a zobaczymy, że firmy jednych branż są tam reprezentowane licznie, a innych nie ma w ogóle.

Zalety reklamy prasowej to przede wszystkim szerokie oddziaływanie (dużo ludzi regularnie czyta gazety) i wysoka skuteczność w odniesieniu do określonych dóbr (niektórzy kupują gazety dla samych ogłoszeń, np. szukając pracy, czy mieszkania).

Wadami są mała trwałość (po przeczytaniu gazety codziennej z reguły do niej nie wracamy) i nie zawsze dobra jakość papieru i druku.

Z reklamą gazetową łączy się często reklamę w magazynach. Jednakże różnice między nimi są znaczne. Wystarczy spojrzeć na powyżej wymieniowe wady i zalety reklamy w gazetach, dojdziemy do wniosku, że nie przystają one do magazynów. Mimo, że reklama w tych drugich jest dużo droższa to jest także bardziej trwała, a także istnieje możliwość dosyć selektywnego kierowania kampanii.

Poczta

Reklamowanie się za pomocą zwykłej poczty traci ostatnio na znaczeniu na rzecz chociażby poczty elektronicznej, ale jednak nadal ma kilka zalet.

Przede wszystkim ma charakter fizyczny - wysłany list ma charakter materialny, można na nim złożyć odręczny podpis (który lepiej wygląda niż podpis pod korespondencją e-mailową). W porównaniu do reklamy w środkach masowego przekazu, reklama pocztowa jest dużo bardziej bezpośrednia i trafna, ale też występuje większe ryzyko zniechęcenia klienta.

Internet

Największą zaletą reklamy internetowej jest jej interaktywność (odbiorca może kliknąć na banner, wypełnić mini ankietę) oraz łatwość przekierowania klienta na strony reklamodawcy, gdzie już może dowiedzieć się wszystkiego o interesującym go produkcie lub usłudze.

Uważa się, że oprócz kampanii reklamowych w internecie, firma najlepiej prezentuje się poprzez swoją stroną.

Co powinno się znaleźć na stronie firmowej i jak uczynić ją atrakcyjną dla użytkowników przeczytasz na naszych stronach.

Radio

Wydawało się, że wraz z rozwojem telewizji znaczenie radia jako środka przekazu spadnie. Tak się jednak nie stało, radio jest nadal istotnym medium, także reklamowym.

Zaletą reklamy radiowej jest jej szeroki zasięg (wielu ludzi słucha radia, często podczas robienia innych czynności), a także możliwość wpływania na to, do jakich grup reklama jest kierowana.

Niestety wadą tego medium jest ulotność (jeżeli nie usłyszałeś spotu, to już nie dowiesz się o danej ofercie).

Telewizja

Już radio, a telewizja w szczególności są dosyć kosztownymi środkami reklamy. Wprawdzie zasięg telewizji jest ogromny, ale jeśli działasz na rynku lokalnym, albo twoja oferta nie jest kierowana do masowego odbiorcy, wielkie wydatki na reklamę telewizyjną nie opłacą się.

Mogą one być mniejsze i ograniczać się do rynku na którym działasz, kiedy wybierzesz stacje regionalne, albo nawet reklamowe strony sieci kablowych, z tym, że skuteczność tych ostatnich nie jest już tak duża.

Reklama zewnętrzna

Promocja na billboardach, wiatach, podświetlanych panelach odnosi największe skutki, kiedy zależy ci na wizualizacji twojej oferty i utrwaleniu jej w pamięci potencjalnych klientów.

Ta forma reklamy też lepiej sprawdza się w przypadku produktów masowych i firm działających globalnie. Chociaż nawet w przypadku mniejszej firmy możesz wykupić pojedyncze billboardy w twojej okolicy, będą one pełnić rolę atrakcyjnych szyldów.



--------------------------------------------------------
Copyright © 2000-2024 Elfin Sp. z o.o.