Co to takiego
Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że termin marketing to jedynie bardziej wyszukane określenie sprzedaży. Nic bardziej błędnego.
Po pierwsze, sprzedaż to sprzedaż, a marketing to taki sposób zarządzania firmą, w którym każdą decyzję rozpatruje się pod kątem jej
wpływu na klientów firmy.
Po drugie, można przyjąć, że osoby w dziale sprzedaży powinny dążyć do tego, żeby sprzedać jak najwięcej.
Z kolei dział marketingu powinien dbać o to, żeby na tej sprzedaży jak najwięcej zarobić i to w długim terminie.
W tym sensie w sprzedaży występuje podejście ilościowe, które w marketingu jest korygowane o podejście jakościowe - nie chodzi tylko
o to żeby sprzedać dużo, ale także przy maksymalnym zadowoleniu klientów i, co za tym idzie, większych zyskach w dłuższym okresie.
Mimo, że na temat marketingu napisano wiele mądrych książek, podejście marketingowe jest dosyć proste - chodzi właśnie o
zwiększanie satysfakcji klientów. Mało tego, koncepcja marketingowa jest uniwersalna - bez względu na to, czy prowadzisz mały sklep,
czy wielką korporację musisz starać się o większe zadowolenie odbiorców twoich produktów i usług.
Jak to się robi
O ile istotę marketingu dosyć łatwo ująć, dużo trudniej podejście marketingowe wprowadzić w firmie. I nawet nie dlatego, że jest to
sprawa kompleksowa i wymagająca opanowania pewnych technik, ale przede wszystkim ze względu na konieczność zmiany zarządzania
firmą w ogóle.
Przede wszystkim, działania wielu firm mają tak naprawdę na celu rozwiązanie ich problemów. Firmy te wprowadzają na rynek nowe
produkty, mocno je reklamują, wszystko po to, żeby więcej sprzedać, więcej zarobić, zdobyć lepszą pozycję na rynku.
Tymczasem właściwe podejście marketingowe powinno wychodzić od potrzeb klientów - wiem jakich produktów klient potrzebuje,
w produkty te inwestuję, je promuję, klienci je kupują i dzięki temu więcej zarabiam, a pozycja mojej firmy rośnie.
Jak wspomniano, marketing w firmie wymaga narzędzi i technik. Za ich pomocą można przede wszystkim:
- dokonać badania rynku, czyli poznać rzeczywiste potrzeby klientów
- opracować strategię marketingową firmy
- wykorzystać i kształtować popyt
Na naszych stronach wyjaśniamy i podpowiadamy,
jak podejście marketingowe wdrożyć nawet w najmniejszych firmach.
Czym jest reklama
Reklama i promocja to jeden z aspektów firmowego marketingu, ale w przypadku małych podmiotów aspekt chyba najważniejszy. W każdym
razie najbardziej konkretny.
Jeżeli już wiesz czego chcą twoi klienci i jaką dokładnie stanowią grupę, masz wszystkie dane, żeby przedstawić im swoją ofertę,
czyli ją zareklamować.
Na naszych stronach dowiesz się jak :
- dbać o wizerunek firmy
- informować klientów o twojej ofercie
- jak skłaniać ich do zakupów
Od skutecznej reklamy już tylko krok do sprzedaży.
Sprzedaż
Nawet przy doskonałym podejściu do klienta, dobrej promocji i reklamie sama sprzedaż może
być lepsza, albo gorsza. Zobacz, jak stać się lepszym handlowcem.
|