W znacznej mierze o znajomości firmy i jej oferty decyduje lokalizacja. W tym sensie kwoty wydane na wyższy czynsz są substytutem
wydatków na reklamę - albo masz taką lokalizację, która zapewnia duży ruch, albo przyciągasz klientów ogłoszeniami.
Zobacz jakie formy reklamy są najlepsze dla małych i
średnich firm.
Cena
Sprawa wydawałoby się oczywista - niższa cena to większy obrót i odwrotnie. Mniejsze firmy jednak konkurują nie tylko ceną, ale także
dodatkowymi usługami, jak np. doradztwo, transport, czy przeróbki towarów według potrzeb klientów.
W ramach polityki cenowej należy brać także pod uwagę upusty cenowe, sprzedaż na raty, czy bardzo istotną w przypadku niedużych
podmiotów politykę kredytów kupieckich.
Dystrybucja[>
Jeżeli firma jest bardzo mała i jej sprzedaż dotyczy niewielu sztuk danego towaru na tydzień, prawdopodobnie wystarczy jej niewielki
samochód. W przypadku dużych podmiotów, szczególnie trudniących się handlem, opłacalna może się okazać inwestycja we własny
tabor transportowy. W wariancie pośrednim pomiędzy małymi jednostkami i wielkimi korporacjami warto rozważyć skorzystanie z obcych
firm transportowych i spedycyjnych.
To w dużym uogólnieniu, gdyż oferta nawet dużej firmy może w ogóle nie wymagać transportu fizycznego. W przypadku firm usługowych,
doradczych, czy podmiotów nowej ekonomii, dostawa produktów niematerialnych (wiedza, dane, zapis na koncie) może się
odbywać elektronicznie, albo nawet za pomocą klasycznej poczty.
Ocena działań marketingowych firmy
Kiedy już wypracowano i wdrożono strategię marketingową firmy, należy zbadać, czy uzyskane skutki są zgodne z oczekiwaniami.
W tym celu powinno się w odstępach kilkumiesięcznych, np. kwartalnych, poddawać ocenie:
- jak kształtują się wyniki ilościowe firmy (sprzedaż, zysk) pod wpływem poprawy czynników jakościowych (czyli coraz bardziej
marketingowego podejścia)
- czy klienci mogą łatwo przekazać, czego im brakuje i czy ich potrzeby szybko są zaspakajane
W ocenie skuteczności działań marketingowych warto słuchać nie tylko klientów, ale także pracowników. Wiele narzędzi, które mogą
do tego posłużyć odpowiada stosowanym do badań rynku. Najprostszymi, ale też dosyć skutecznymi są wszelkiego rodzaju ankiety i
kwestionariusze.
|