Opusty cenowe
Opust gotówkowy - możesz otrzymać jeśli dokonasz płatności w terminie krótszym
niż zaoferowany termin płatności. Jeśli zapłacisz w momencie zawarcia transakcji,
to upust ten nosi nazwę rabatu cenowego, jeśli termin realizacji opustu jest
odroczony o kilka dni od momentu transakcji, to wówczas określa się go skontem
kasowym. Spotyka się wiele odmian opustów dostosowanych do specyfiki
danej działalności.
Jeżeli dokonujesz w ciągu miesiąca wielu zamówień o stosunkowo niewielkiej
wartości, dostawca zaoferować ci może np.: warunki sprzedaży 2/10, EOM, net
30, co oznacza dwuprocentowy opust, jeśli płatność nastąpi w ciągu 10 dni przed
końcem danego miesiąca. Warunki określone jako 2/10, prox, net 30 - to oferta
dwuprocentowego opustu, gdy płatność nastąpi w ciągu 10 dni przed końcem kolejnego
miesiąca lub obowiązuje pełna cena w ciągu dalszych 30 dni.
Opust sezonowy - polega na obniżeniu ceny zbytu, jeśli zdecydujesz się na
nabycie określonych produktów (np. narty) poza sezonem.
Upust funkcjonalny (handlowy) - czyli obniżenie ceny, z którego możesz skorzystać
w zamian za pełnienie określonych funkcji np. dystrybucyjnych czy promocyjnych
związanych z ofertą sprzedaży.
Opust ilościowy (opust hurtowy) - jest to redukcja ceny zbytu w zamian za to,
że decydujesz się na zwiększenie zakupów określonych rodzajów produktów, wyrobów,
towarów. W praktyce spotyka się dwa rodzaje tego typu opustów:
1. Dyskonto ilościowe nieskumulowane.
Zachęca do większych jednorazowych
zakupów. Stosując ten typ opustów, dostawcy zmniejszają w ten sposób koszty
związane ze sprzedażą i prowadzeniem dokumentacji handlowej (mniejsza liczba
zamówień i faktur handlowych). Większe zamówienia umożliwiają opracowanie efektywnego
harmonogramu produkcji. Ponadto jako odbiorca przejmiesz na siebie koszty magazynowania
wyrobów.
2. Dyskonto ilościowe skumulowane.
Dyskonto to ma zastosowanie w określonym
czasie np. rok, kwartał. Dostawca sumuje wszystkie twoje zakupy w tym okresie
w celu wyznaczenia podstawy do obliczenia dyskonta. Oferując ten upust, sprzedawca
dąży do ściślejszego umocnienia kontaktów z odbiorcami. Taka forma dyskonta
nazywa się patronackim lub rocznym (miesięcznym) rabatem. Dyskonto ilościowe
skumulowane, w porównaniu do nieskumulowanego, jest agresywniejszym instrumentem,
gdyż dostawca buduje w ten sposób długookresową pozycję swej firmy na rynku.
|