|
Symbole i znaki towarowe to nic innego jak narzędzia marketingowe jakimi posługuje się przedsiębiorstwo. Dlatego tak ważne jest by spełniały powierzone im funkcje, ponieważ ich
prawidłowe zaprojektowanie stanie się atrybutem istnienia na rynku. Dzięki trafnej konstrukcji będą one nie tylko służyły identyfikacji firmy i odróżnieniu jej od konkurencji, ale przed
wszystkim staną się strategicznym elementem tożsamości przedsiębiorstwa.
Poparcie tego stwierdzenia doskonale obrazuje fakt, iż wartość najbardziej uznanych światowych przedsiębiorstw dość często w ponad 80% tworzone jest przez wartość marki, której
głównym elementem jest właśnie symbol i znak towarowy.
Czym jest symbol i znak towarowy?
Znak towarowy to oznaczenie służące do odróżniania produktów (lub usług) pochodzących z jednego przedsiębiorstwa od tego samego bądź podobnego rodzaju produktów (lub usług)
z innego przedsiębiorstwa. Znaki towarowe możemy podzielić na: słowne (wyrazy, slogany), obrazowe czyli graficzne, przestrzenne (ujęte w trójwymiarze), dźwiękowe, kombinowane
(np. przestrzenno-słowno-graficzne) oraz kompozycje kolorystyczne.
Natomiast symbol może przybrać dwie formy: logotypu lub logo. Logotyp to nazwa firmy lub jej skrót zapisana w sposób charakterystyczny odmiennym krojem pisma, literami w firmowych
kolorach, ewentualnie wyróżnieniem niektórych nich albo spójna kompozycją nazwy, grafiki, kolorystyki. Logo to część systemu identyfikacji wizualnej firmy, która zazwyczaj nie jest
wyrażona słownie, a jedynie za pomocą znaków graficznych bądź zestawienia liter i znaków graficznych. Wyróżniamy symbole:
- inspirowane nazwą organizacji,
- tematyczne (graficzny wizerunek nawiązujący do branży),
- symboliczne(graficzne wyobrażenie jakiegoś pojęcia, procesu lub czynności),
- inspirowane heraldyką,
- inspirowane literami i cyframi,
- abstrakcyjne (gra kolorów, linii, brył).
Jak zatem umiejętnie skomponować symbol lub znak towarowy, który przyciągnie uwagę? Jak wzbudzić ciekawość u odbiorcy? Przede wszystkim musimy postawić na oryginalność,
czyli odróżnienie naszej firmy od szeregu innych, które już istnieją na rynku. Warunkiem osiągnięcia tego celu jest odpowiedni projekt, który sprawi, że wszystkie jego elementy staną się
spójne formalnie w swoich cechach wizualnych, a także będą podporządkowane idei tożsamości przedsiębiorstwa.
Istnieje kilka zasad konstruowania symboli i znaków towarowych. Na pierwszym miejscu należy wymienić wyróżnienie atrybutów firmy, cech pozytywnie ją wyróżniających, które powinny
znaleźć odzwierciedlenie w treści i formie symboli i znaków. Regułą jest by nacisk kłaść na podkreślenie najważniejszych i unikalnych elementów charakteryzujących firmę. Następnie
konstrukcja takiego znaku powinna odpowiadać specyfice firmy czyli zachować jednolitości i spójność z całym systemem komunikacji, której firma używa w relacjach komunikacyjnych
z klientami. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie znaków o nieskomplikowanych formach. Choć złożony symbol wywołuje bogatsze skojarzenia i głębsze refleksje to
powoduje trudności w jego przyswojeniu i odtworzeniu go po upływie pewnego okresu. Natomiast prostota i czytelny znaczeniowo, a tym samym łatwiejszy do zapamiętania symbol szybciej
dociera do świadomości odbiorców, a także tworzy miłe skojarzenia w ich wyobraźni. Ważne jest by zaprojektowany znak posiadał odpowiednią strukturę. Źle dobrane kolory, czcionka
lub proporcje spowodują błędną jego percepcję, ale również mogą prowadzić do utraty wiarygodności firmy w oczach potencjalnych odbiorców.
Umiejętnie zaprojektowany symbol jasno identyfikuje zakres działalności firmy, a konsekwencja w jego stosowaniu stworzy pozytywne wyobrażenie wśród odbiorców. Jest on
odwzorowaniem aspiracji firmy i jej pozycji na rynku oraz nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Dlatego tak ważne jest by był prawidłowo zaprojektowany. By opierał się
na przemyślanym połączeniu elementów charakteryzujących firmę, a nie stał się wynikiem chwilowego upodobania. Symbol bowiem gwarantuje przewagę nad konkurencją jeżeli
charakteryzuje się unikatowością i odmiennością spójnych ze sobą wszelkich elementów.
Edyta Bogusz
żródło" ANAGRAM.
ANAGRAM to zespół specjalistów, projektujących nazwy i symbole dla firm i produktów. Jest liderem w kreowaniu nazw: wyróżniających firmę i produkt na rynku, dopasowanych do potrzeb biznesu i zabezpieczonych przed podrabianiem przez konkurentów.
|
|
|
|