str. główna
ELFIN.PL

Wskaźniki i stawki
Składki ZUS
Dokumenty

11 października 2024
Inwestycje Banki Ubezpieczenia Emerytury Podatki Biznes Moje finanse
Kredyty mieszkaniowe
finanse  ubezpieczenia  podatki i ZUS  twoja firma  praca  forum

Kalkulatory
Ile wyniosą twoje składki na ZUS?
Jakie raty kredytu będziesz spłacał?
Ile wyniesie twoja zaliczka na podatek?
Oblicz odsetki od zaległości podatkowych

Wszystkie   

Znajdź
Przetargi
Biuro rachunkowe
Dostawcę usług internetowych
Firmę leasingową
Brokera ubezpieczeniowego
Agenta ubezpieczeniowego
Instytucję publiczną

Słownik finansowy

 Wzory dokumentów

Porady i strategie
Marketing w firmie

Załóżmy, że wykazujesz podejście marketingowe, rozumiesz klientów i chcesz dążyć przede wszystkim do ich większego zadowolenia. Ale jak się do tego zabrać?

Przede wszystkim każdy program marketingowy jest złożony i żeby odniósł właściwy skutek powinien być:

  • zaplanowany
  • skierowany do właściwych osób
  • wprowadzony we właściwym czasie

Złożoność programów marketingowych polega m. in. na tym, że są one wieloetapowe. Tych etapów można wyliczyć przynajmniej trzy:

  • badanie rynku
  • tworzenie i wdrażanie strategii marketingowej
  • ocena skuteczności działań

Badania rynku

Żeby móc zwiększać zadowolenie klientów, musisz poznać ich potrzeby. Inaczej mówiąc, musisz przeprowadzać badania rynku, na którym chcesz działać. Wielkie korporacje wydają rokrocznie ogromne pieniądze na zdobycie informacji o preferencjach klientów, potencjalnym popycie itd. Jednak nie oznacza to, że małe firmy są w walce o klienta przegrane. Ich domeną jest dobre rozpoznanie społeczności lokalnych, często osobiste znajomości z nabywcami produktów i usług.

Strategia marketingowa

Jeżeli zdobyłeś już wystarczającą wiedzę o rynku, na którym działasz, powinieneś zbudować i wdrożyć strategię marketingową dla swojej firmy lub jej produktu.

Dobra strategia marketingowa określa produkt, grupę jego odbiorców oraz jak do tej grupy trafić. Syntetycznie strategię marketingową można ująć w tzw. marketing mix. Składa się nań:

  • Produkt
  • Promocja i reklama
  • Dystrybucja
  • Cena

Produkt

Trzeba zacząć od wyboru - co firma powinna oferować, a może lepiej czego nie powinna. Pole działania przedsiębiorstwa nie może być bowiem zbyt szerokie, po prostu nie da się robić zbyt wielu rzeczy dobrze. Tym bardziej dotyczy to małych i średnich firm, które powinny raczej szukać nisz, a nie konkurować w wielu segmentach rynku.

Promocja i reklama

W tym miejscu trzeba podjąć decyzję, jak dotrzeć z produktami i usługami do klientów, czyli jak je rozpromować i rozreklamować.

Ograniczony profil działania niedużego przedsiębiorstwa ma także i tę zaletę, że działania marketingowe mogą być lepiej skoncentrowane i bardziej adekwatne. Na pewno powinny być ograniczone terytorialnie, a także ze względu na produkt i grupę klientów. Dużo lepiej skupić się na swoim terenie, niż podbijać rynki obce. Po pierwsze, lepiej bazować na dotychczasowych klientach, którzy firmę dobrze znają i cenią, po drugie, koszty transportu są wówczas niższe.

Podobnie sprawa wygląda z segmentacją pod względem produktu i konsumenta. Powinno się raczej mocno promować dotychczasowe dobrze przyjmowane przez rynek produkty i usługi niż wprowadzać na ten rynek nowe asortymenty. Jednocześnie, dla każdego produktu, czy usługi istnieje pewna, naturalna grupa odbiorców. Dużo lepiej zintensyfikować działania marketingowe adresowane do tej grupy niż na siłę zachęcać innych, mniej "podstawowych" klientów.

następna strona >>
Drukuj Wyślij do znajomego Skomentuj na forum
Wskaźniki i stawki Składki ZUS Oferty biznesowe Kalkulator odsetkowy Wzory dokumentów Oferty pracy Program dla małych firm
Copyright © 2000-2024 Elfin Sp. z o.o.
o nas | kontakt | ochrona prywatności | reklama | zastrzeżenia prawne | mapa serwisu
elfin2009