Załóżmy, że wykazujesz podejście marketingowe, rozumiesz klientów i chcesz dążyć przede wszystkim do ich większego zadowolenia.
Ale jak się do tego zabrać?
Przede wszystkim każdy program marketingowy jest złożony i żeby odniósł właściwy skutek powinien być:
- zaplanowany
- skierowany do właściwych osób
- wprowadzony we właściwym czasie
Złożoność programów marketingowych polega m. in. na tym, że są one wieloetapowe. Tych etapów można wyliczyć przynajmniej trzy:
- badanie rynku
- tworzenie i wdrażanie strategii marketingowej
- ocena skuteczności działań
Badania rynku
Żeby móc zwiększać zadowolenie klientów, musisz poznać ich potrzeby. Inaczej mówiąc, musisz przeprowadzać badania rynku,
na którym chcesz działać. Wielkie korporacje wydają rokrocznie ogromne pieniądze na zdobycie informacji o preferencjach klientów,
potencjalnym popycie itd. Jednak nie oznacza to, że małe firmy są w walce o klienta przegrane. Ich domeną jest dobre rozpoznanie
społeczności lokalnych, często osobiste znajomości z nabywcami produktów i usług.
Strategia marketingowa
Jeżeli zdobyłeś już wystarczającą wiedzę o rynku, na którym działasz, powinieneś zbudować i wdrożyć strategię marketingową dla swojej
firmy lub jej produktu.
Dobra strategia marketingowa określa produkt, grupę jego odbiorców oraz jak do tej grupy trafić.
Syntetycznie strategię marketingową można ująć w tzw. marketing mix. Składa się nań:
- Produkt
- Promocja i reklama
- Dystrybucja
- Cena
Produkt
Trzeba zacząć od wyboru - co firma powinna oferować, a może lepiej czego nie powinna.
Pole działania przedsiębiorstwa nie może być bowiem zbyt szerokie, po prostu nie da się robić zbyt wielu rzeczy dobrze. Tym bardziej dotyczy
to małych i średnich firm, które powinny raczej szukać nisz, a nie konkurować w wielu segmentach rynku.
Promocja i reklama
W tym miejscu trzeba podjąć decyzję, jak dotrzeć z produktami i usługami do klientów, czyli jak je rozpromować i rozreklamować.
Ograniczony profil działania niedużego przedsiębiorstwa ma także i tę zaletę, że działania marketingowe mogą być lepiej skoncentrowane
i bardziej adekwatne. Na pewno powinny być ograniczone terytorialnie, a także ze względu na produkt i grupę klientów.
Dużo lepiej skupić się na swoim terenie, niż podbijać rynki obce. Po pierwsze, lepiej bazować na dotychczasowych klientach, którzy firmę
dobrze znają i cenią, po drugie, koszty transportu są wówczas niższe.
Podobnie sprawa wygląda z segmentacją pod względem produktu i konsumenta. Powinno się raczej mocno promować dotychczasowe
dobrze przyjmowane przez rynek produkty i usługi niż wprowadzać na ten rynek nowe asortymenty. Jednocześnie, dla każdego produktu,
czy usługi istnieje pewna, naturalna grupa odbiorców. Dużo lepiej zintensyfikować działania marketingowe adresowane do tej grupy niż
na siłę zachęcać innych, mniej "podstawowych" klientów.
|