Budżet najlepiej sporządzać na okres kilku, kilkunastu miesięcy. Pomoże wtedy przewidzieć sytuację z wystarczającym wyprzedzeniem, a jednocześnie będzie w miarę dokładny i wiarygodny.
Prognozowanie sprzedaży
Zaczyna się od przewidywanej wielkości sprzedaży w każdym miesiącu okresu objętego budżetem. Opracowując prognozę sprzedaży, kieruj się dotychczasowymi wynikami i trzeźwą oceną sytuacji obecnej. Nie ma co się łudzić, jeżeli produkujesz pokrowce na siedzenia do samochodów, a samych aut sprzedaje się obecnie o 40% mniej niż rok temu, tobie też raczej nie uda się powtórzyć ubiegłorocznego wyniku.
Prognozowanie wpływów
Może być ono bardzo proste w przypadku, gdy twoja firma nie pozwala klientom na odroczenie terminu spłaty i powstawanie należności. Jeżeli firma akceptuje jedynie transakcje bieżące, gotówkowe, to jej planowane wpływy będą w przybliżeniu równe przewidywanej sprzedaży.
Jeżeli jednak udzielasz klientom kredytów handlowych, musisz uwzględnić terminarz spłat należności twoich klientów i zestawić go z prognozą sprzedaży.
Prognozowanie wypływów
Pomocne mogą się tutaj okazać: wielkość miesięcznych kosztów stałych, zakładana sprzedaż (wyliczysz koszty zmienne) oraz lista twoich zobowiązań, które musisz spłacić.
Zestawienie prognoz
Ostatnim krokiem jest zestawienie ze sobą prognoz dotyczących wpływów i wypływów gotówki twojej firmy.
W przypadku gdy stan końcowy każdego miesiąca jest większy niż stan początkowy, wiesz już jaką nadwyżkę musisz ulokować. Gdy jest odwrotnie, szukaj źródeł tych pieniędzy.
|