Dochody jakie otrzymujesz z działalności gospodarczej opodatkowane są wg skali
podatkowej tak jak inne dochody (np. z umowy o pracę, zlecenia). Jednak dochód
z działalności ustalany jest według specyficznych reguł - m.in. istnieją szczegółowe
zasady określania kosztów podatkowych, przychodów, podatku. Warto zaznaczyć,
że ustalanie dochodu wg prawa podatkowego różni się pod wieloma względami od
tego jak ustalany jest dochód dla potrzeb rachunkowości.
Dochód z działalności to nadwyżka przychodów nad kosztami związanymi z uzyskaniem
tych przychodów. Jeśli koszty są wyższe od przychodów to występuje strata i
podatek nie występuje. Prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek samodzielnego
rozliczania się w zakresie podatku dochodowego. Podatek ten obliczany jest każdego
miesiąca i wpłacany w formie zaliczki do urzędu skarbowego. Przychody oraz koszty
ustalane są zgodnie z dokumentacją księgową firmy, którą mogą być księgi rachunkowe
lub podatkowa księga przychodów i rozchodów.
Przychody
Przychodami są przede wszystkim kwoty uzyskane bezpośrednio z prowadzonej działalności
a więc wynagrodzenie za świadczone usługi lub sprzedawane towary. Jednak do
przychodów z działalności zalicza się również inne przychody takie jak np.:
- odsetki od pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych firmy
- przychody ze sprzedaży elementów majątku (za wyjątkiem nieruchomości i praw)
- dotacje, subwencje.
W odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej, ustawa PIT specyficznie
określa moment powstania przychodu. Otóż, przychód nie powstaje w momencie faktycznego
otrzymania pieniędzy, ale w momencie powstania należności (czyli jeśli wystawisz
fakturę za swoją usługę, to w tym momencie powstaje przychód do opodatkowania,
niezależnie kiedy i czy w ogóle zapłaci ci za nią twój kontrahent!).
Warto jeszcze pamiętać, że czasami niektóre kwoty, które otrzymuje firma nie
są zaliczane do przychodów lub są zwolnione z podatku. Do przychodów nie zalicza
się m.in. kwot otrzymanych kredytów, pobranych wpłat na poczet przyszłych dostaw.
Lista zwolnionych przychodów jest długa i obejmuje m.in. kwoty naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności; zwrócone
wydatki niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Koszty
Typowe koszty związane z działalnością gospodarczą to koszty zakupu sprzedawanych
towarów, utrzymania biura, zatrudnienia pracowników. Prawidłowe ustalenie kosztów
podatkowych dla działalności może być skomplikowane ze względu na wiele szczegółowych
reguł w odniesieniu do kosztów.
Przede wszystkim koszty muszą być związane z osiąganymi przychodami z działalności
(tzn. muszą być poniesione w celu osiągnięcia tych przychodów). Poza tym ustawa
PIT zawiera długą listę kosztów, które nie mogą być uznane za koszty podatkowe.
Są to m.in.:
- koszty reprezentacji
- koszty używania samochodu osobowego, po przekroczeniu określonego limitu
- wartość pracy własnej podatnika i jego rodziny
- kary, grzywny, odsetki za zwłokę oraz kwoty zapłaconych podatków
- darowizny
|