Poszukując źródeł finansowania dla swojej firmy nie ominiesz zapewne banku.
Jeśli zdecydujesz się na zaciągnięcie kredytu przygotuj komplet dokumentów
i argumenty, jakimi przekonasz bank, że jesteś wiarygodnym i posiadającym zdolność
kredytową klientem.
Skąd się bierze nieufność banków
Istnieje wiele powodów, dla jakich banki podchodzą bardzo ostrożnie do kredytowania
małych firm. Do najczęściej wymienianych należą: krótki okres funkcjonowania
firmy, niewielki kapitał własny, niska rentowność, a co za tym idzie - niekorzystne
wskaźniki finansowe, mało wiarygodne propozycje zabezpieczenia prawnego spłaty
kredytu oraz trudności w zweryfikowaniu informacji ekonomiczno-finansowej dostarczanej
bankowi przez firmę.
Jak przekonać bank
Przedstaw swoją firmę z najlepszej strony - udowodnij,
że:
- posiadasz zdolność kredytową - umiesz zarabiać pieniądze i twoja firma
wykazuje zyski
- nie zalegasz z płaceniem podatków, ZUS itd.
- prowadzisz działalność co najmniej od 12 miesięcy
- posiadasz prawne zabezpieczenia kredytu
- umiesz dobrze prognozować - przedstaw biznesplan na okres kredytowania.
Banki wymagają często, by był to biznesplan w rozbiciu kwartalnym i sprawdzają
na bieżąco, czy się z niego wywiązujesz. Jeśli sytuacja firmy odbiega od założeń
biznesplanu bank może wstrzymać kredytowanie i zażądać spłaty kredytu.
- dobrze układa ci się współpraca z bankami - posiadanie rachunku bieżącego
w danym banku co najmniej przez 6 miesięcy może ułatwić uzyskanie kredytu
Tak przygotowany możesz starać się o przyznanie
kredytu
|