www.elfin.pl portal finansowy |
21 listopada 2024 |
Doskonały symbolPrawdziwą sztuką w kreacji komunikatu jest stworzenie takiej jego konstrukcji, która zapewnia mu skuteczne brzmienie. Dlatego tak ważne jest zarówno co chcemy przekazać jak i sposób w jaki właściwą treść przedstawiamy czyli zwyczajnie forma. Jest ona elementem komunikacji z otoczeniem, każda organizacja bowiem funkcjonuje dzięki wymianie informacji. Firmy musza przecież reagować na zmiany w swoim najbliższym otoczeniu, aby stale ewoluować. Informacje napływające od konkurencji, konsumentów, partnerów czy kontrahentów są dodatkowym materiałem do kształtowania polityki firmy. Bodźce te powinny wpływać na zachowanie organizacji, jej sposób komunikowania z rynkiem, a komunikacja to nic innego jak sposób przekazywania informacji, z którym przecież mamy na co dzień do czynienia.Firma może wykorzystać sposób komunikacji na trzy sposoby. Po pierwsze wykorzystując jedynie wiadomości, w których forma góruje nad treścią. Ale w takim wypadku formalne elementy nie wzbogacają komunikatu. Po drugie może skupić się na zdominowaniu formy poprzez treść. Tutaj niestety nieuzasadnione rozwodzenie się może prowadzić do przyćmienia komunikatu. A prosty i zawarty w kilku słowach byłby bardziej adekwatny. Po trzecie, rozwiązaniem idealnym byłoby połączenie formy i treści tak, by współgrały ze sobą tworząc równowagę. Nawiązujemy w tym miejscu do kwestii proporcji czyli harmonii względem siebie kilku elementów komunikacji. Problem prawidłowego zaprezentowania układu miedzy częściami, a całością został poniekąd opisany. Istnieją ponadto pewne kanony projektowania dlatego ignorowanie przyjętych zasad źle świadczy nie tylko o tych, który tworzą nieproporcjonalne symbole, ale także o tych, którzy je stosują. Doskonałym dowodem na poparcie tej tezy są przykłady, które obrazują komunikowanie się z otoczeniem. Wiele symboli firmowych zawartych jest w formach geometrycznych takich jak koło, kwadrat czy też owal. Wpisanie bowiem czegokolwiek w figurę nie należy wbrew pozorom do prostych zadań, gdyż trzeba uzyskać odpowiednia proporcję między formą a treścią. Jednak wyzwanie jakim jest wplatanie symboliki firmowej w figury geometryczne lub też litery (A, O, B) dość często mimo trudności i niebezpieczeństwa nieudanego przekształcenia nie odstrasza. Zachować równowagę wbrew pozorom nie jest łatwo jednak niektórym się udaje. Dobrym przykładem jest symbol grupy Allianz. Wykorzystuję on najprostsze elementy jak kwadrat i wpisane z figurę pionowe kreski, które swoim wyglądem komponują się także z literami słowa. Nie są one za duże, nie przyćmiewają komunikatu, nie stwarzają wrażenia pustki. Ich adekwatność do pola kwadratu wydaje się w sam raz.
Podobnie dzieje się w symbolice jednej z linii lotniczych - Turkish Airlines. Wpisanie w koło figury symbolizującej ptaka z rozpostartymi skrzydłami, precyzyjnie umiejscowionej w środek okręgu nadaje temu symbolowi dynamiki.
Niestety nie wszystkie firmy bazują na zachowaniu harmonii między forma a treścią. Niektóre wykorzystują mało przemyślane symbole, które stają się nieczytelne w pomniejszeniu, tracą proporcje w sąsiedztwie otaczającej ich figury lub też niekorzystnie prezentują się w pobliżu nieodpowiedniego tła. Chociażby przykład Polskich Linii Lotniczych, które między literkę "o" wplotły żurawia choć rzadko kto domyśla się że o to właśnie on się tam znajduje, być może dlatego, że w małych rozmiarach po prostu nie sposób prawidłowo odróżnić zamierzenia projektanta. Poza tym jego obecność we wnętrzu litery nie wyróżnia symbolu gdyż czyni go mało przestrzennym, emocjonalnym. Natomiast w wersji gdy go brakuje, wewnątrz litery tworzy się zwyczajnie pustka.
Dlatego zachowanie odpowiednich proporcji jest tak ważne z uwagi na to, że stylistyka symbolu świadczy poniekąd o jakości oferowanych przez firmę usług lub produktów. Przecież, aby błyskotliwa idea, interesująca treść czy też genialny pomysł na przekaz firmowy miały szansę zaistnieć należy najpierw ją zaprezentować. A aby wypłynąć na szerokie wody i nie utonąć potrzebna jest harmonia wszystkich elementów przekazu i zachowanie między nimi odpowiednich proporcji. Edyta Bogusz żródło" IDENTITY. IDENTITY to kompletny zestaw usług identyfikacji, który odróżnia nas od naszych konkurentów, budując tym samym pozytywny wizerunek firmy. Powoduje to że klienci mają większe zaufanie do marki. |
-------------------------------------------------------- |
Copyright © 2000-2024 Elfin Sp. z o.o. |