str. główna
ELFIN.PL

Wskaźniki i stawki
Składki ZUS
Dokumenty

23 czerwca 2017
Inwestycje Banki Ubezpieczenia Emerytury Podatki Biznes Moje finanse
Kredyty mieszkaniowe
finanse  ubezpieczenia  podatki i ZUS  twoja firma  praca  oferty B2B  forum
Logo Mała Firma
PRAKTYCZNY PROGRAM DO ZARZĄDZANIA

Kalkulatory
Ile wyniosą twoje składki na ZUS?
Jakie raty kredytu będziesz spłacał?
Ile wyniesie twoja zaliczka na podatek?
Oblicz odsetki od zaległości podatkowych

Wszystkie   
Encyklopedia Prawa
Słownik finansowy

 Wzory dokumentów

Zgłoś błąd lub sugestię
Porady i strategie
Wydatki na drobny poczęstunek dla klientów a koszty reprezentacji

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów zależy od zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem danego wydatku a prowadzoną działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanymi w jej następstwie przychodami.

Wyjątek stanowią koszty wymienione w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop. tj koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wynika z niego, iż koszty reprezentacji zostały bezpośrednio wykluczone z katalogu wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Ponieważ prawo podatkowe nie definiuje pojęcia reprezentacji, organy podatkowe często przyjmowały, że przez pojęcie to rozumie się okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Ostatnio, pod wpływem odmiennych interpretacji sądów administracyjnych, organy podatkowe również twierdzą, że dla oceny wydatków o charakterze reprezentacyjnym nie ma znaczenia, czy mają one cechy okazałości i wystawności, uwypuklają one natomiast aspekt kształtowania wizerunku przedsiębiorcy.

Zgodnie z takimi stanowiskami (potwierdza to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPB5/423-165/12-2/JC z 29 maja 2012 r.) wydatki na drobny poczęstunek (np. kawa, herbata, śmietanka do kawy, napoje niealkoholowe, słodycze, m.in. paluszki, ciastka, cukierki) dla klientów i kontrahentów oczekujących na wykonanie usługi firma może traktować jako zwykłe działanie przedsiębiorstwa i zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów.

We wspomnianej interpretacji organ podatkowy wyjaśnił, że w odniesieniu do działalności gospodarczej, reprezentacja powinna być rozumiana jako działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, i które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie korzystnego, pozytywnego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, wręczanie upominków. Zatem reprezentacja nie musi odnosić się wyłącznie do okazałości, wystawności, a odnosi się do dobrego reprezentowania firmy. W konsekwencji o reprezentacji należy mówić w odniesieniu do działań mających na celu tworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, tj. w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą jak i korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Zgodnie z taka interpretacją, wydatki ponoszone przez zakłady usługowe na drobny poczęstunek dla klientów nie powinno się rozpatrywać w kategorii kosztów reprezentacji. Są to bowiem wydatki wkalkulowane w koszty zasadniczej usługi, za którą płaci klient. Wobec tego ponoszone są w celu uzyskania przychodów, a co za tym idzie stanowią koszty podatkowe.

Drukuj Wyślij do znajomego Skomentuj na forum
Wskaźniki i stawki Składki ZUS Oferty biznesowe Kalkulator odsetkowy Wzory dokumentów Oferty pracy Program dla małych firm
Copyright © 2000-2017 Elfin Sp. z o.o.
o nas | kontakt | ochrona prywatności | reklama | zastrzeżenia prawne | mapa serwisu
elfin2009